zaterdag 17 oktober 2015

BETONWERKEN IN KLAS 5.

Beste ouders,

op vrijdag 16 november zouden we knutselen met BETON !

's Morgens waanden de kinderen zich al een beetje architect want tijdens de meetkundeles leerden ze met plattegronden werken.
We bestudeerden een plan van een woning en bespraken wat daar allemaal op te zien was.
Tevens ontwierpen ze miniatuurkantoorgebouwen met blokken waarvan ze een grondplan, vooraanzicht, achteraanzicht, rechter- en linkerzijaanzicht moesten tekenen.
Dit was allemaal om hun ruimtelijk denken te bevorderen.

's Namiddags leerden we in een klasgesprekje over de vele toepassingen van beton in de bouwsector.

Om het muzisch aspect niet te verwaarlozen bedachten ze zelf een naam voor onze bouwfirma :
BETONWERKEN 'T BOUWVAKKERKE !
Met deze woorden speelden we op een ritmische manier.

Dan kwam het echte werk ...
Wie kan zo'n zak beton (25kg) optillen?  Zo'n log, zwaar gewicht.

De ervaring alleen om dit stoffig product te mengen met water in onze mengbeker was al de moeite waard. Zo zwaar ... en het mengen gaat moeilijk ...
Meester, mijn beton is te slap ....  Meester mijn beton is te droog ...
Meester, mijn beton brokkelt te veel ...  Meester, ik heb er veel te veel ....
Meester, ga ik mijn mengbeker nog wel schoon krijgen ???








We vulden onze plastiekzakken met de klaargemaakte beton. 
Door de zak samen te draaien ontstaan er plooien en nerven die een afdruk nalaten in onze betonnen pompoen. Want dit is de bedoeling : een pompoen maken met een theelichtje in voor Halloween. We duwen er nog een theelichtje in, plooien de zak weer samen en binden het af met een touwtje.  

Bij sommige kinderen lukte het goed, bij anderen brokkelde de beton uit mekaar.

Natuurlijk volgde nog de opkuis : mengbeker schoonspoelen en uitwassen. 
Sorry beste ouders als er nog een krasje in uw mengbeker blijft. Maar ik denk dat de ervaring die uw zoon of dochter toen kreeg dat krasje wel waard is. 

Vervolgens nog de klas opkuisen, plastiek samenplooien, de vloer vegen... 
Het was een drukke bedoening op onze bouwwerf. 

Laat ons hopen dat de resultaten meevallen wanneer we maandag de plastiekzakken zullen verwijderen.